Kela-taksi vs. kuljetuspalvelu – rajanveto ja riskit

Kuljetuspalvelun asiakasohje 2025 (sis. kohta 1.2 Kela-taksi vs. kuljetuspalvelu)

Kuljetuspalvelun asiakasohje 2025

1.2 Kela-taksi vs. kuljetuspalvelu – rajanveto ja riskit
Ohjeessa Asiakasohjeessa todetaan: ”Kuljetuspalvelupäätöksessä myönnettyjä matkoja ei voi käyttää terveydenhuollon käynteihin, kuten terveyskeskus-, sairaala- tai kuntoutusmatkoihin, joista vastaa Kela.”
Tilanne käytännössä Kaikilla vammaisilla ei ole oikeutta Kela-taksiin, jos heiltä puuttuu SV67-todistus tai jos matka ei täytä Kela-korvauksen ehtoja. Tällöin ainoa vaihtoehto olisi käyttää julkista liikennettä tai maksaa itse taksi, vaikka henkilön vamma estää käytännössä molemmat vaihtoehdot.
Ongelma ja lainvastaisuus Ohjeen ehdoton rajanveto (”ei koskaan saa käyttää hoitomatkoihin”) johtaa tilanteeseen, jossa vaikeavammainen henkilö jää ilman kohtuuhintaista kuljetusta, vaikka hän ei pääse julkisilla eikä saa Kela-taksia. Tämä vaarantaa terveyden ja on ristiriidassa:
  • Vammaispalvelulain 8 § ja 30 §: tarveharkinta ja subjektiivinen oikeus
  • Hallintolain 7 §: viranomaisen on tarjottava saavutettavaa palvelua
  • Perustuslaki 6 § ja 19 §: yhdenvertaisuus ja oikeus välttämättömään huolenpitoon
Vaikutukset asiakkaalle
  • Vammainen voi jäädä ilman hoitoa, jos ei kykene järjestämään matkaa itse
  • Hoitoketjut voivat katketa (esim. dialyysi, syöpähoidot, kuntoutus)
  • Itsemääräämisoikeus ja osallisuus terveyspalveluissa heikentyy
  • Vammattomaan henkilöön verrattuna asiakkaalla on vähemmän liikkumisvaihtoehtoja, vaikka tarve on suurempi
Ratkaisuehdotus Asiakkaalle tulee tarjota kuljetuspalvelua myös silloin, kun Kela-taksioikeus ei ole voimassa mutta julkinen liikenne ei ole käytettävissä. Tulkinnan tulee perustua yksilölliseen tilanteeseen eikä kategoriseen rajaukseen. Tämä voidaan toteuttaa myöntämällä ”virkistys-/asiointimatkana” hoitokäynti, mikäli se on ainoa tapa saavuttaa hoito.